بیل گیتس مدیرعامل سابق و موسس مایکروسافت در پادکست خود با عنوان Unconfuse Me with Bill Gates با سم آلتمن مدیرعامل OpenAI مصاحبه کرد. این مصاحبه نکات جالبی را در بر داشته که در ادامه شرح داده می‌شود. همچنین می‌توانید برای شنیدن کامل این مصاحبه به اینجا مراجعه کنید. این اپیزود ۱۱ ژانویه ۲۰۲۴ منتشر شد ولی اندکی قبل از ماجرای اخراج جنجالی سم آلتمن ضبط شده بود (درباره اخراج جنجالی سم آلتمن اینجا را بخوانید). بیل گیتس در ابتدای این اپیزود ضمن اشاره به این ماجرا و حمایت کارمندان OpenAI از سم آلتمن، در مکالمه جدیدی بعد از آن درباره اوضاع OpenAI با وی صحبت کرد. سم آلتمن این ماجرا را باعث رشد تیم دانست و اعلام کرد افراد تیم برای بهتر شدن بسیار با انگیزه‌ بوده و برای چالش‌های پیش‌رو آماده هستند.

قابل ذکر است که در حال حاضر مایکروسافت بزرگترین سرمایه‌گذار OpenAI بوده و پیشرفت آن تا حد زیادی مرهون سرمایه‌گذاری‌های کلان مایکروسافت در سال‌های اخیر است. در این گفت‌و‌گو بیل گیتس اعلام کرد که در ابتدای پروژه نسبت به آینده ChatGPT شک و تردید داشت ولی این چت‌بات فراتر از انتظار عمل کرد. 

رگولاتوری هوش‌مصنوعی:

در این قسمت از گفت‌وگو بیل گیتس نظر سم آلتمن را درباره نوع رگولاتوری پرسید. از دید سم آلتمن ساختن سیستم بسیار قدرتمندی نه شبیه ChatGPT بلکه ۱۰۰هزار برابر قوی‌تر می‌تواند از جنبه ژئوپولوتیک تعادل قدرت و خیلی از چیزها را در دنیا تحت تاثیر قرار دهد. به همین جهت سیستم مناسب برای رگولاتوری چنین سیستم قدرتمندی در سطح جهانی چیزی مشابه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یا IAEA است. اما از نظر سم آلتمن در حال حاضر چالش‌های کوتاه مدت‌تری پیش رو است. به عنوان نمونه:

  • مدل‌های هوش‌مصنوعی اجازه گفتن چه چیزی را داشته و اجازه گفتن چه چیزی را ندارند.
  • حق کپی رایت چگونه در نظر گرفته شود. 

اعمال رگولاتوری:

پیشنهاد سم آلتمن در مورد اعمال رگولاتوری تعیین یک سطح مشخص از قدرت پردازشی برای آموزش مدل‌های هوش‌مصنوعی بود. به نظر سم آلتمن با مشخص کردن این سطح می‌توان از بازیگران اصلی این حوزه خواست پیش از عملیاتی کردن مدل تست‌های ایمنی را پاس کنند. 

افزایش بهره‌وری:

بیل گیتس ضمن اشاره به اینکه هوش‌مصنوعی در حال افزایش بهره‌وری در جنبه‌های مختلف است، در مورد جنبه‌هایی که بیشتر از همه سم آلتمن را هیجان زده می‌کند پرسید. سم آلتمن با اشاره به اینکه ما در حال طی کردن یک مسیر طولانی هستیم، گفت در حال حاضر سیستم‌های هوش‌مصنوعی نمی‌توانند یک کار کامل (job) را انجام دهند بلکه فعلاً توانایی انجام وظایف کوچک (task) را دارند. ولی در نهایت خواهند توانست یک کار کامل را انجام دهند.

این جنبه‌ها از دید سم آلتمن عبارتند از:

  • فراهم کردن ابزار برای چند برابر شدن بهره‌وری انسان و انجام کارهای مختلف
  • رسیدن به ایجنتی (عامل) که بتواند به تنهایی یک کاری را شروع کرده و انجام دهد، به عنوان مثال راه‌اندازی یک کمپانی و یا انجام اکتشافات فیزیکی!

سم آلتمن: "چیزهایی که در حال حاضر می‌بینیم بسیار هیجان انگیز و فوق‌العاده هستند، اما باید این چیزها را در زمینه این تکنولوژی ببینیم. این تکنولوژی حداقل تا ۵ یا ۱۰ سال آینده با شیب تندی پیشرفت خواهد کرد و در آینده مدل‌های حال حاضر خنگ‌ترین مدل‌ها خواهند بود! … در حال حاضر کدنویسی یکی از حوزه‌هایی است که از این افزایش بهره‌وری بسیار هیجان زده است و به زودی حوزه‌های آموزش و سلامت نیز تحت تاثیر قرار خواهند گرفت."

تطبیق با پیشرفت سریع هوش‌مصنوعی:

از نظر بیل گیتس هوش‌مصنوعی به سرعت در حال پیشرفت است و به نظر می‌رسد هیچ محدودیتی برای آن ندارد. این موضوع بشر را مجبور می‌کند با سرعت بیشتری نسبت به گذشته خود را تطبیق دهد. به نظر سم آلتمن این موضوع بخش ترسناک ماجراست و اینگونه نیست که بشر باید خود را تطبیق دهد. بشر در گذشته نیز این تغییر تکنولوژی را دیده و بخش بزرگی از کارهایی که انسان انجام می‌دهد می‌تواند طی چند نسل تغییر کند و بعد این از چند نسل به نظر می‌رسد به خوبی این تطبیق انجام شده است. اما انقلاب هوش‌مصنوعی در تاریخ با اختلاف سریع‌ترین بوده و این بخش ترسناک ماجرا برای وی است. 

بخش دوم این مصاحبه به زودی منتشر خواهد شد ...


اگر مایل به دریافت این خبرنامه در پست‌الکترونیک خود هستید از اینجا ثبت‌نام کنید. این خبرنامه هر دو هفته به پست الکترونیک شما ارسال خواهد شد. همچنین می‌توانید با عضو شدن در کانال تلگرام این خبرنامه، در سریع‌ترین زمان در جریان مقالات جدید قرار بگیرید.