کمپانی اپل بی سروصدا در حال توسعه و تست چت‌باتی به نام Apple GPT است. این چت‌بات براساس مدل‌های بزرگ زبانی (LLM) توسعه داده شده و قرار است با نمونه‌های مشابه نظیر ChatGPT و Google Bard رقابت کند. چت‌بات Apple GPT فعلاً به صورت داخلی در اپل در حال استفاده و تست است و احتمالاً سال آینده وارد بازار خواهد شد. طبق گزارش‌ها اپل فریم‌ورکی به نام Ajax را برای توسعه مدل‌های LLM خود طراحی کرده است. این فریم‌ورک از زیرساخت ابری گوگل و فریم‌ورک Google JAX استفاده می‌کند. Google JAX حدود ۱۴ ماه پیش توسط گوگل برای افزایش سرعت تسک‌های عددی در ماشین‌لرنینگ معرفی شد. این چت‌بات که به مرور در دسترس کاربران اپل قرار گرفته برای خلاصه‌سازی متون و پاسخ دادن به سوالات کارمندان طراحی شده است. اگرچه در سال‌های گذشته اپل فیچرها و امکانات مختلفی از هوش‌مصنوعی را در محصولات خود معرفی کرده است ولی در ماه‌های گذشته با معرفی چت‌بات‌ها و LLMهای مختلف توسط گوگل، متا، OpenAI، Inflection و Anthropic خبری از اپل در میدان رقابت نبود. از جمله تلاش‌های قدیمی اپل در این حوزه می‌توان به معرفی Siri در سال ۲۰۱۱ اشاره کرد. به نظر می‌رسد کمپانی اپل در حال تعریف استراتژی و شناخت بازار برای ورود به حوزه هوش‌مصنوعی مولد است. 

تیم کوک مدیرعامل اپل

حدود دو ماه پیش اپل پوزیشن‌های جدیدی در حوزه هوش‌مصنوعی مولد باز کرده و اقدام به جذب نیروهای متخصص کرد. تیم کوک (Tim Cook) مدیر عامل اپل نیز در مصاحبه اخیر خود گفت که در این حوزه پتانسیل بسیار زیادی می‌بیند و این موضوع تمامی محصولات و خدمات این شرکت را تحت تاثیر قرار خواهد داد. طبق نظر تیم کوک لازم است حرکت اپل به سمت حوزه عظیم هوش‌مصنوعی حساب شده و براساس فکر صورت بگیرد. بدون شک اپل از ظرفیت‌های بزرگی در حوزه هوش‌مصنوعی برخوردار است. سیگنال‌های اخیر این کمپانی و گذشته آن نیز نشان‌دهنده عزم اپل برای بهره‌برداری از هوش‌مصنوعی است. دیدگاه عمومی نسبت به میراث استیو جابز نیز گواه این ادعاست. تنها در واکنش به خبر توسعه چت‌بات اپل ارزش سهام این شرکت ۲.۳ درصد رشد کرد و حدود ۷۱ میلیارد دلار به ارزش حدوداً سه تریلیون دلاری این کمپانی اضافه شد. 


۱. Apple is testing a ChatGPT-like AI chatbot

۲. Apple is on the hunt for generative AI talent

۳. Apple added $71 billion to its market value after news that it’s been secretly building an ‘Apple GPT’ to rival OpenAI

۴.Tim Cook says AI is 'huge,' but flags the need to be 'deliberate and thoughtful' on how Apple deploys it

۵. برای آشنایی با فریم‌ورک Google JAX اینجا را بخوانید.


اگر مایل به دریافت این خبرنامه در پست‌الکترونیک خود هستید از اینجا ثبت‌نام کنید. این خبرنامه هر دو هفته به پست الکترونیک شما ارسال خواهد شد. همچنین می‌توانید با عضو شدن در کانال تلگرام این خبرنامه، در سریع‌ترین زمان در جریان مقالات جدید قرار بگیرید.