قبل از مطالعه این پست، بخش اول را از اینجا بخوانید. همچنین می‌توانید مصاحبه کامل را از اینجا گوش دهید.

رباتیک و مشاغل یقه سفید و یقه آبی

بیل‌ گیتس: "تمرکز ChatGPT روی مشاغل یقه سفید است و به نظر می‌رسد تمرکز روی مشاغل یقه آبی در حال کم شدن است. وضعیت رباتیک را چطور می‌بینی؟"

سم آلتمن: "ما در ابتدا وارد موضوع رباتیک شدیم ولی متوجه شدیم که در ابتدا هوش و شناخت مورد نیاز است و بعد می‌توانیم بفهمیم که چگونه آن را در جسم فیزیکی اعمال کنیم. شروع کردن با روشی که مدل‌های بزرگ زبانی را ساختیم بسیار راحت‌تر بود ولی همیشه برنامه بازگشت به موضوع رباتیک را داشته‌ایم. روی تعدادی از کمپانی‌های رباتیک سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و به نظرم در حال حاضر پلتفرم‌های خوبی در این حوزه در حال توسعه است. در جایی خواهیم توانست مدل‌هایی که زبان و ویدئو را می‌فهمند با این ربات‌ها ترکیب کنیم." 

منظور از مشاغل یقه سفید مشاغل کارمندی و پشت میز نشینی است و منظور از مشاغل یقه آبی کارهای یدی و فیزیکی مثل کارگری است. قابل ذکر است که در حال حاضر OpenAI روی شرکت رباتیک 1x Robotics صد میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده و در حال حاضر مذاکره با شرکت رباتیک Figure نیز می‌باشد.

در ادامه مکالمه درباره اپلیکیشنی که بیشتر از همه در تلفن همراه استفاده می‌کنند از یکدیگر سوال پرسیدند! سم آلتمن از Slack و بیل‌ گیتس از Outlook بیشتر از همه استفاده می‌کنند. سپس موضوع صحبت به موسیقی رسید و سم آلتمن بخشی از موسیقی مورد علاقه خود را پلی کرد (Vivaldi's Four Seasons, Recomposed By Max Richter).

هزینه سیستم‌های هوش‌مصنوعی

به عقیده سم آلتمن در حال حاضر هزینه توسعه سیستم‌های هوش‌مصنوعی با شیب زیادی در حال کاهش است و این کاهش ادامه نیز خواهد داشت. هزینه توسعه مدل GPT-3 طی سه سال ۴۰ برابر کاهش پیدا کرد! به مرور دانش و تجربه برای ساخت مدل‌های کوچک‌تر هوش‌مصنوعی افزایش پیدا خواهد کرد و هزینه توسعه هوش‌مصنوعی بسیار به صفر نزدیک خواهد شد! به نظر سم آلتمن هزینه اشتراک ۲۰ دلاری ChatGPT در ماه بسیار بیشتر از این مقدار آورده برای کاربر دارد.

درباره OpenAI

طبق گفته سم آلتمن این کمپانی حدوداً ۵۰۰ نفر کارمند دارد و میانگین سنی کارمندان از میانگین بیشتر است (اکثراً در دهه‌های ۳۰، ۴۰ و ۵۰ هستند). سم آلتمن قبل راه‌اندازی OpenAI در یکی از بزرگترین شتاب‌دهنده‌های دنیا به نام YC کار می‌کرد. به عقده سم بسیاری از کارهایی که در OpenAI انجام داده‌‌اند برخلاف قواعد YC بود و شاید آشنایی با این قواعد به وی کمک کرد که زمان و دلیل شکستن این قواعد را بهتر درک کند. به عنوان مثال توسعه اولین محصول OpenAI حدود ۴.۵ سال طول کشید. کمپانی بدون ایده‌ای درباره محصول شروع به کار کرد و نظر کاربران جمع‌آوری نمی‌شود. 


اگر مایل به دریافت این خبرنامه در پست‌الکترونیک خود هستید از اینجا ثبت‌نام کنید. این خبرنامه هر دو هفته به پست الکترونیک شما ارسال خواهد شد. همچنین می‌توانید با عضو شدن در کانال تلگرام این خبرنامه، در سریع‌ترین زمان در جریان مقالات جدید قرار بگیرید.