کشور کوچک و ثروتمند امارات متحده عربی در سال‌های اخیر به خوبی از نقش تکنولوژی در پیشرفت یک جامعه آگاه شده و به شکل‌های مختلفی در حال سرمایه‌گذاری روی آن هست تا از ترندهای روز دنیا عقب نمانده و برای خود در آینده نقش و جایگاه درخوری فراهم کند. این کشور از سال ۲۰۱۳ با راه اندازی World Governments Summit همایشی برای گردهم‌آیی رهبران سیاسی، اقتصادی و اجتماعی از سراسر دنیا فراهم کرده است. این اجلاس امسال از ۱۲ام تا ۱۴ام فوریه مانند سال‌های قبل در دوبی برگزار شد. مصاحبه وزیر هوش‌مصنوعی امارات عمر العلماء (Omar Al Olama) با افراد به نامی چون سم آلتمن (Sam Altman) مدیرعامل OpenAI و جنسن هوانگ (Jensen Huang) مدیرعامل NVIDIA این اجلاس را در کانون توجه قرار داد. در ادامه این مقاله، خلاصه نکات مهم مصاحبه عمر العلماء با جنسن هوانگ ارائه می‌شود.

جنسن هوانگ موسس و مدیرعامل تایوانی شرکت NVIDIA است که پیشرفته‌ترین پرازنده‌های گرافیکی هوش‌مصنوعی را تولید می‌کند. به لطف ترند شدن هوش‌مصنوعی در چند سال اخیر ارزش این کمپانی پیوسته افزایش پیدا کرده و در حال حاضر حدوداً به ۱.۸ تریلیون دلار رسیده است. قابل ذکر است که در حال حاضر ارزش آن از آمازون فراتر رفته است. حدود ۶ هفته بعد NVIDIA کنفرانس سالانه خود را با عنوان Nvidia GTC برگزار خواهد کرد. هر ساله در این کنفرانس نوآوری‌ها و محصولات جدید این شرکت به اطلاع عموم رسانده می‌شود. 

در ابتدای این مصاحبه، عمر العلماء در مورد بودجه ۷ تریلیون دلاری سم آلتمن برای تغییر ساختار صنعت نیمه‌رسانا در دنیا پرسید. چند روز پیش خبری مبنی بر مذاکره سم آلتمن برای دریافت بودجه جهت تغییر ساختار صنعت نیمه‌رسانا در جهان برای تولید تراشه منتشر شد. طبق این خبر سم آلتمن برای محقق کردن رویای خود به ۷ تریلیون دلار سرمایه نیاز دارد! به عقیده جنسن هوانگ تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت است و این موضوع ضمن کاهش هزینه توسعه سیستم‌های هوش‌مصنوعی، بهره‌وری آن را افزایش خواهد داد. برای مشاهده کامل این مصاحبه اینجا را ببینید.

خلاصه نکات این محاصبه:

  • جهان در حال تجربه کردن انقلاب صنعتی جدیدی به نام هوش‌مصنوعی است. در حال حاضر در حال عبور از پرازنده‌های جنرال (CPU) به پردازنده‌های accelerated (نظیر GPU) هستیم. زیرا CPU به گونه‌ای طراحی شده که پاسخگوی تمامی نیازها و کاربردها باشد ولی در حال حاضر با ظهور حوزه‌های جدید علی‌الخصوص هوش‌مصنوعی، CPU دیگر پاسخگوی نیازها نبوده و نیازمند توسعه پرازنده‌های خاص برای آن هستیم. این موضوع به کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری در محاسبات منجر خواهد شد. به عنوان مثال NVIDIA طی ده سال گذشته با نوآوری‌های خود در معرفی نسل‌های مختلف GPU سرعت توسعه هوش‌مصنوعی را یک میلیون بار بیشتر کرده است!
  • افزایش بهره‌وری تکنولوژی منجر به دموکراتیزه شدن آن شده و آن را در اختیار افراد بیشتری در دنیا قرار داده است. انقلاب هوش‌مصنوعی درباره انرژی یا غذا نیست بلکه درباره تولید هوش است! هر کشوری باید از این فرصت استفاده کرده و هوش‌مصنوعی مخصوص خود را توسعه دهد، زیرا هر کشوری فرهنگ، تاریخ و دیتای خاص خود را دارد. 
  • هر تکنولوژی در ابتدا به رگولاتوری نیاز دارد تا مردم با ایمنی از آن استفاده کنند. ترساندن مردم برای استفاده از هوش‌مصنوعی اشتباه است. اگر جنسن هوانگ بخواهد تنها یک اتفاق مهم سال گذشته را نام ببرد، معرفی مدل‌های اپن‌سورس هوش‌مصنوعی نظیر Llama 2 است. معرفی چنین مدل‌های اپن‌سورسی به دموکراتیزه شدن هوش‌مصنوعی کمک کرده است.
  • تمامی شرکت‌های بزرگ تکنولوژی نظیر گوگل، متا، مایکروسافت و آمازون در حال توسعه و استفاده از تراشه‌های خاص خود هستند. ولی چیزی که NVIDIA را منحصر به فرد می‌کند، فراهم کردن پلتفرمی است که توسط هر کسی برای هر مدلی از هوش‌مصنوعی استفاده می‌شود.
  • دیگر نیازی به دانش برنامه‌نویسی برای استفاده از هوش‌مصنوعی نیست. هوش‌مصنوعی در حال حاضر بیشتر از گذشته در دسترس مردم بوده و هر کسی می‌تواند از آن برای حل مسائل حیطه تخصصی خود استفاده کند.
  • در حال حاضر در حوزه بیولوژی بیشتر از عبارت "کشف" برای معرفی نتایج و دستاوردهای آن استفاده می‌شود (به عنوان مثال کشف داروی جدید). هوش‌مصنوعی در حال تغییر بیولوژی است. ما در آینده شاهد نسلی خواهیم بود که در بیولوژی به جای اکتشاف از مهندسی استفاده می‌کنند و با دستکاری پروتئین‌ها،‌ آنزیم‌ها و مواد زندگی را مهندسی می‌کنند!

اگر مایل به دریافت این خبرنامه در پست‌الکترونیک خود هستید از اینجا ثبت‌نام کنید. این خبرنامه هر دو هفته به پست الکترونیک شما ارسال خواهد شد. همچنین می‌توانید با عضو شدن در کانال تلگرام این خبرنامه، در سریع‌ترین زمان در جریان مقالات جدید قرار بگیرید.