مارک زاکربرگ موسس Facebook و مدیرعامل کنونی متا در یک پیام ویدئویی اهداف و تمرکز کمپانی متا در سال‌های آینده را به اطلاع مخاطبان رساند. متا نیز همانند شرکت‌های OpenAI Google DeepMind و Anthropic برای ساخت AGI وارد میدان رقابت می‌شود. AGI بالاترین سطح از هوش‌مصنوعی است که در جنبه‌های مختلف هوش توانایی رقابت با انسان را داشته و یا حتی بهتر از انسان عمل می‌کند. با وجود پیشرفت‌های اخیر در این حوزه، هنوز هیچ جایی یا کسی حتی به پایین‌ترین سطح از AGI نیز دست پیدا نکرده است. مدل‌های کنونی هوش‌مصنوعی تنها در یک یا چند وظیفه به خوبی عمل کرده و به صورت کلی در تمامی جنبه‌های شناختی و هوشی عملکرد خوبی ندارند. در حالی که انسان به صورت کلی می‌تواند در حوزه‌های مختلف شناختی و حتی موضوعات جدید به خوبی شرایط را تجزیه و تحلیل کرده و عمل کند. به همین جهت سطحی از هوش‌مصنوعی که مشابه انسان جامعیت یا Generality داشته باشد را Artificial General Intelligence یا به طور مخفف AGI می‌نامند. دستیابی به AGI یکی از رویاهای حال حاضر بشر در قرن ۲۱ام است.

طبق گفته زاکربرگ، تا پایان سال جاری میلادی متا ۳۵۰هزار پردازنده گرافیکی NVIDIA H100 به زیرساخت خود برای آموزش مدل‌های هوش‌مصنوعی اضافه خواهد کرد. NVIDIA H100 در حال حاضر قوی‌ترین پردازنده گرافیکی (GPU) موجود در جهان برای آموزش مدل‌های هوش‌مصنوعی است. قیمت هر کدام از این پرازنده‌ها در بازار حدود ۴۰ هزار دلار می‌باشد. متا تنها به این مدل از پردازنده گرافیکی اکتفا نکرده و قرار است از سایر مدل‌های موجود در بازار نیز به زیرساخت خود اضافه کند. به این ترتیب در مجموع توانایی پردازشی متا تا پایان سال معادل 600 پردازنده NVIDIA H100 خواهد شد. این توان پردازشی به قدری زیاد است که می‌توان حدس زد متا به زودی قوی‌ترین زیرساخت هوش‌مصنوعی دنیا را در اختیار خواهد داشت و یا اینکه حداقل جز چند شرکت اول دنیا خواهد بود.

با ترند شدن مدل‌های زبانی و معرفی نمونه‌های مختلف توسط شرکت‌های بزرگ دنیا، متا جز اولین شرکت‌هایی است که به صورت اپن‌سورس اقدام به توسعه و انتشار سری Llama کرد. تا به حال دو نسخه از این مدل بزرگ زبانی منتشر شده است و در حال حاضر در حال توسعه نسخه سوم این مدل است. توسعه اپن‌سورس هوش‌مصنوعی همواره توسط مارک زاکربرگ مدیرعامل متا و یان لیکان دانشمند ارشد هوش‌مصنوعی در متا مورد تاکید قرار گرفته است. به عقیده این افراد توسعه اپن‌سورس یکی از راه‌های اصلی برای ایجاد ایمنی و منتفع کردن بشر از این تکنولوژی می‌باشد. در این پیام ویدئویی‌ نیز این موضوع مجدداً تاکید شده است و حتی بعید نیست در صورت دستیابی متا به AGI اقدام به انتشار اپن‌سورس آن کند!

llama مدل بزرگ زبانی متا که به صورت اپن‌سورس منتشر شده است.

ترکیب هوش‌مصنوعی و متاورس یکی دیگر از جنبه‌هایی بوده که متا روی آن تمرکز خواهد داشت. متا در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری هنگفتی روی متاورس کرده و حتی در این حوزه ضرر نیز داده است. با این وجود این سرمایه‌گذاری روی متاورس همچنان ادامه خواهد داشت.

مطالعه این مطالب در رابطه با این موضوع پیشنهاد می‌شود:

👈 معرفی دستاوردهای جدید Meta AI

👈 جولان NVIDIA در موج هوش‌مصنوعی


1. Mark Zuckerberg’s new goal is creating artificial general intelligence


اگر مایل به دریافت این خبرنامه در پست‌الکترونیک خود هستید از اینجا ثبت‌نام کنید. این خبرنامه هر دو هفته به پست الکترونیک شما ارسال خواهد شد. همچنین می‌توانید با عضو شدن در کانال تلگرام این خبرنامه، در سریع‌ترین زمان در جریان مقالات جدید قرار بگیرید.