ایلان ماسک در افتتاحیه کنفرانس هوشمصنوعی شانگهای مدعی شد تسلا به خودروهای کاملاً خودران بسیار نزدیک شده است. ایلان ماسک مدیرعامل تسلا که به صورت ویدیویی در این کنفرانس حضور داشت، پیشبینی کرد خودروهای تسلا احتمالاً تا پایان سال جاری میلادی به سطح ۴ یا ۵ از استاندارد SAE دست پیدا میکنند. ایلان ماسک ضمن اقرار به اشتباه خود در پیشبینی قبلی گفت: "ما بیشتر از هر زمان دیگری به این تکنولوژی نزدیک شدهایم." حضور ایلان ماسک در این کنفرانس نشاندهنده تلاش او برای نزدیکی به بازار بزرگ خودروی چین است. تسلا در ماه آپریل اعلام کرد به زودی کارخانه بزرگی در شانگهای افتتاح خواهد کرد۱.
استاندارد SAE خودروهای خودران را به ۶ سطح از کاملاً دستی تا کاملاً خودران تقسیم میکند۲.
سطح۰ (No Driving Automation): هدایت خودرو کاملاً دستی انجام میشود. در این سطح اگرچه ممکن است سیستمهای جانبی به راننده کمک کنند ولی کنترل خودرو توسط وی انجام شده و هیچ سطحی از کنترل به صورت اتوماتیک توسط خودرو انجام نمیشود.
سطح۱ (Driver Assistance): پایینترین سطح از اتوماسیون را فراهم میسازد. در این سطح، یک سیستم به صورت خودکار به راننده کمک میکند. به عنوان مثال کروز کنترل میتواند فاصله خودرو تا خودرو مقابل را تنظیم کند ولی هدایت فرمان و کنترل ترمز بر عهده راننده است. در سطح۱ راننده باید فرمان را در دست نگه دارد.
سطح۲ (Partial Driving Automation): در این سطح خودرو میتواند فرمان، شتاب و ترمز را کنترل کند. سطح۲ برای رانندگی در محیطهای کم ترافیک نظیر اتوبان است. در این سطح راننده باید در خودرو حضور داشته و در صورت نیاز هدایت خودرو را در دست بگیرد. در سطح۲ راننده میتواند دست خود را از فرمان بردارد. خودروهای تسلا در این سطح قرار میگیرند.
سطح۳ (Conditional Driving Automation): در این سطح خودرو عمدتاً توسط سیستم خودران هدایت میشود. راننده میتواند مشغول فیلم دیدن یا کار کردن با گوشی خود باشد ولی در شرایط خاص باید هدایت خودرو را بر عهده بگیرد. مرسدس بنز اولین خودروسازی است که توانسته مجوز این سطح را از آمریکا کسب کند۳.
سطح ۴ (High Driving Automation): در این سطح راننده میتواند توجه خود را از جاده برداشته و حتی بخوابد! در سطح۴ خودرو میتواند در شرایط اضطراری خود را کنترل کند ولی هنوز راننده اجازه دخالت و ورود برای هدایت آن را دارد. خودروهای سطح۴ فقط در محیطها و شرایطی که از قبل مشخص شده اجازه تردد دارند.
سطح۵ (Full Driving Automation): بالاترین سطح خودروهای خودران است. در این سطح خودرو نیازی به راننده نداشته و حتی امکانات هدایتی نظیر فرمان و ترمز را نیز ندارد. خودروهای سطح۵ محدود به شرایط خاصی نبوده و میتوانند در تمامی محیطهای عمومی مورد استفاده قرار بگیرند.
با توجه به اینکه خودروهای تسلا در سطح دوم استاندارد SAE قرار دارند، حدس و گمان ایلان ماسک فراتر از واقعیت بهنظر میرسد. تسلا اخیراً به دلیل نحوه تبلیغ سیستم خودران خود مورد انتقاد قرار گرفته است. به عقیده منتقدان خودروهای تسلا که با قابلیت (Full Self Driving) FSD beta عرضه شدهاند، منجر به بزرگنمایی قابلیت خودران تسلا شده و به اشتباه توسط مشتریان به عنوان خودروهای کاملاً خودران (سطح ۴ و ۵) در نظر گرفته می شود در حالیکه تنها در سطح دوم قرار داشته که هوشیاری و دخالت راننده را میطلبد۴. توسعه خودروهای کاملاً خودران نیازمند تکنولوژی بسیار پیشرفتهایست که تاکنون هیچ کدام از خودروسازان به آن دست پیدا نکردهاند. چنین خودرویی باید در تمامی شرایط و محیطها توانایی کنترل خودرو را داشته و بتواند جان انسان را حفظ کند. علاوه بر تکنولوژی، رگولاتوری و ارزیابی خودروهای خودران برای دولتها نیز پرچالش است.
۱. Self-driving Tesla cars expected 'later this year', Musk tells AI conference
۲. What are the six SAE levels of self-driving cars? | Top Gear
۳. Certification for SAE Level 3 system for US market
۴. Tesla privately admits Elon Musk has been exaggerating about ‘full self-driving’ - The Verge
شما میتوانید با عضو شدن در کانال تلگرام این خبرنامه، در سریعترین زمان در جریان مقالات جدید قرار بگیرید
دیدگاه خود را بنویسید