در ماه‌های گذشته با ترند شدن هوش‌مصنوعی شاهد صحنه آرایی غول‌های تکنولوژی برای رقابت در این حوزه بودیم. مایکروسافت با سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در OpenAI، گوگل با به میدان آوردن DeepMind و معرفی Gemini (اینجا)، متا با اپن‌سورس کردن Llama و راه‌اندازی کلاستر چند هزار تایی از چیپ‌های NVIDIA H100، سروصدای ایلان‌ماسک با راه‌اندازی xAI (اینجا) و استراتژی بی سروصدای اپل برای معرفی چت‌بات (اینجا) همه نشانه‌هایی از رقابت نفس‌گیر در حوزه هوش‌مصنوعی مولد بود. البته هنوز راه درازی تا استقرار هوش‌مصنوعی ایمن در زندگی روزمره انسان باقی مانده و تنها در ابتدای این سرمایه‌گذاری‌های کلان هستیم. آمازون که جز معدود شرکت‌های تریلیون دلاری است در این هیاهوی غول‌های تکنولوژی حرکت چشم‌گیری نداشت. اما مدیران این شرکت دست خالی ننشسته و اکنون با استراتژی جدیدی برای ورود به این رقابت عرض اندام کرده‌اند. آمازون با سرمایه‌گذاری ۴ میلیارد دلاری در انتروپیک (Anthropic) به صورت جدی وارد رقابت هوش‌مصنوعی شد.

استارتاپ انتروپیک در سال ۲۰۲۱ با همکاری دو خواهر برادر به نام‌های Daniela Amodei و Dario Amodei تاسیس شد. این دو نفر قبلاً در شرکت OpenAI کار می‌کردند ولی در سال ۲۰۱۹ با همکاری مایکروسافت و OpenAI به خاطر دیدگاه‌ متفاوتی که داشتند از این مجموعه جدا شدند. در این چند سال گذشته تمرکز انتروپیک توسعه AGI و مدل‌های زبانی بوده از این‌رو رقیب OpenAI و DeepMind به حساب می‌آید. در حال حاضر تنها محصول این شرکت چت‌بات Claude نام دارد که در کشورهای انگلستان و آمریکا در دسترس عموم قرار گرفته است. 

استارتاپ انتروپیک در سال ۲۰۲۱ با همکاری دو خواهر برادر به نام‌های Daniela Amodei و Dario Amodei تاسیس شد.

براساس این همکاری آمازون در قدم اول ۱.۲۵ میلیارد دلار در انتروپیک سرمایه‌گذاری می‌کند. انتروپیک نیز از سرویس کلاد آمازون به‌نام AWS به عنوان اولین گزینه زیرساخت ابری خود استفاده کرده و قابلیت‌های محصول هوش‌مصنوعی خود را ابتدا برای کاربران AWS در دسترس قرار خواهد داد. قابل ذکر است که گوگل نیز سال گذشته ۳۰۰ میلیون دلار در انتروپیک سرمایه‌گذاری کرد. این همکاری منابع لازم برای توسعه و مقیاس‌پذیری محصولات انتروپیک را فراهم می‌کند و از طرفی به آمازون برای رقابت در سرویس‌های هوش‌مصنوعی کلاد کمک می‌کند. اما آمازون در این همکاری تنها به دنبال رقابت با سایر ارائه‌دهندگان زیرساخت ابری نیست! بلکه گوشه چشمی به کسب بازار چیپ که در سیطره NVIDIA قرار گرفته نیز دارد (اینجا). آمازون در سال‌های اخیر چیپ‌های Trainium و Inferentia را برای توسعه مدل‌های هوش‌مصنوعی معرفی کرده است. در این همکاری بخشی از توسعه انتروپیک با استفاده از این چیپ‌ها انجام خواهد شد. این موضوع به آمازون کمک می‌کند که خود را در بازار به عنوان رقیب NVIDIA معرفی کند. به این ترتیب می‌توان گفت این سرمایه‌گذاری در واقع سرمایه‌گذاری آمازون برای زیرساخت‌های ابری خود است. قابل ذکر است که کلاد بیش از نیمی از درآمد آمازون را تشکیل می‌دهد.


۱.Amazon to invest up to $4bn in OpenAI rival Anthropic

۲. Amazon Takes a Big Stake in the A.I. Start-Up Anthropic


اگر مایل به دریافت این خبرنامه در پست‌الکترونیک خود هستید از اینجا ثبت‌نام کنید. این خبرنامه هر دو هفته به پست الکترونیک شما ارسال خواهد شد. همچنین می‌توانید با عضو شدن در کانال تلگرام این خبرنامه، در سریع‌ترین زمان در جریان مقالات جدید قرار بگیرید.